U gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Deze website is geoptimaliseerd voor IE9 en hoger.
NL   EN  
 

Mobiel betalen in het Holland Heineken House

Hoe ontwikkel je in recordtijd een betaalsysteem voor Nederlandse fans tijdens de Olympische Spelen?


Onze Projecten
27 augustus 2014

De case
Londen, juli 2012. De start van de Olympische Spelen. De eerste Nederlandse medaille wordt, ondanks het feit dat deze niet de verwachte kleur heeft, uitbundig en massaal gevierd in het Holland Heineken House. Elders in de stad hebben toeristen van over de hele wereld moeite met het omrekenen en betalen met Engelse ponden. Behalve in het Holland Heineken House. Daar rekenen de circa 100.000 fans en sporters gemakkelijk hun consumptie af via een eigen mobiele telefoon. Geen gedoe meer met muntjes of contant geld. Maar een betaalsysteem, dat het multidisciplinaire team van de Rabobank op verzoek van NOC*NSF in een recordtijd wist te ontwikkelen en te implementeren.

Bezoekers van het Holland Heineken House ontvangen een pas met sticker waar een NFC-betaalchip in zit, waarmee ze de mogelijkheid krijgen om van hun telefoon eenvoudig een mobiele portemonnee te maken. Via de ‘Zin in Goud-app’ van de Rabobank kunnen bezoekers het saldo op deze sticker opwaarderen en hun transacties bekijken.

Rol van de Rabobank
Nederlandse sporters en fans, die massaal in het Holland Heineken House samenkomen, willen zich concentreren op de wedstrijden en samen de successen vieren. Sinds de komst van de euro zijn ze niet meer gewend aan het omrekenen en omwisselen van vreemde valuta. En je mobiele telefoon heb je altijd bij je. Dit klantinzicht brengt de Rabobank op het idee om in het Holland Heineken House mobiel betalen breed in te zetten.  
Er is maar een half jaar de tijd om het project op te leveren. Een projectteam, dat uit verschillende disciplines bestaat, gaat direct samenaan de slag met elkaar om de wens van de klant te realiseren. Het unieke van het project en de ambitieuze tijdslimiet zorgen ervoor dat er onderling nóg intensiever wordt samengewerkt. Specialisten van Financiële Logistiek, International Services, Sponsoring en ICT beseffen: uitstel is niet mogelijk. Ze willen iets moois gaan leveren voor dit bijzondere event.

Het team van de Rabobank
Het projectteam kiest voor een mobiele techniek die is gebaseerd op het bewezen succes van MiniTix. Door middel van een mobiele portemonnee, waaraan naast de bestaande euro portemonnee een portemonnee in Engelse ponden is toegevoegd, kunnen klanten van het Holland Heineken House snel en eenvoudig betalen. Bezoekers krijgen een sticker op hun mobiele telefoon en laden die op met Engelse ponden. Het unieke van deze oplossing is dat je niet alleen via een app je saldo kunt zien maar dat je via de app ook het saldo kunt opladen met iDEAL, PayPal of een credit card. Wil je na de Olympische Spelen in Nederland gebruik blijven maken van mobiel betalen, dan hevel je het saldo over naar je euro portemonnee. Het systeem is innovatief en gemakkelijk. De klant en de opdrachtgever zijn tevreden, het succes van hecht samenwerken bij de Rabobank is weer bewezen.


Een aantal teamleden van het succesvolle projectteam kijkt tevreden terug

Gertjan Rösken – Technisch directeur MyOrder
Gertjan werkt ruim 10 jaar voor de Rabobank en is al vroeg betrokken geweest bij alle ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen. Zijn persoonlijke overtuiging is dat mobiel betalen de portemonnee gaat vervangen. Hij ziet zichzelf ook als mobiel evangelist en strateeg. Het is voor hem belangrijk dat de klant centraal staat in plaats van de techniek. Vanaf 2010 werken de Rabobank en MyOrder samen, wat resulteerde in een overname door de Rabobank.

Over het Holland Heineken House project zegt Gertjan: “Co-creatie is belangrijk, door samen met de klant nieuwe producten en diensten te ontwikkelen kom je tot de beste resultaten. Het betaalsysteem in het Holland Heineken House is daar een prachtig voorbeeld van. Hier heb ik de vrijheid om gesprekken te voeren met de klant en zo nieuwe business modellen te ontwikkelen, vanuit de klant gedacht. Het bankieren is aan het veranderen en ik mag daar een bijdrage aan leveren. Je kunt echt ondernemend zijn binnen de Rabobank. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen talent. Niemand houdt je tegen
. 


Debby Dröge – Marketing Manager Financiële Logistiek Large Corporates
Na haar master Marketing heeft Debby ruim een jaar gewerkt bij een onderzoeksbureau, waar zij ook in haar studententijd werkte. De overstap naar de Rabobank heeft ze gemaakt om meer inhoudelijk met het marketingvak bezig te zijn. Met het begrijpen van klantbehoeftes en het bouwen van proposities vanuit de inhoud van de producten. Momenteel is Debby binnen Financiële Logistiek als Marketing Manager verantwoordelijk voor (international) cash management, online banking, e-commerce, m-commerce en toonbank producten.

Over het Holland Heineken House project zegt Debby: “In dit project heb ik veel vrijheid gekregen. Eigen ondernemerschap. Ik was in de lead op het gebied van marketing en communicatie en heb daarin veel bedacht en ontwikkeld. Van het genereren van veel free publicity voor de introductie van mobiel betalen bij het brede publiek, tot het opzetten van een ambassadeursnetwerk bij lokale banken. Zodat ook daar de expertise op het gebied van mobiel betalen breder gedeeld kan worden. Kenmerkend van werken bij de Rabobank is: als je binnenkomt staan mensen ervoor open om je te helpen, je bij te spijkeren met kennis. Er is tijd en ruimte voor begeleiding. Met mensen samenwerken die gedreven zijn en trots zijn op hun vak inspireert mij. Het bijzondere van de Rabobank is dat we producten en diensten samen met de klant ontwikkelen, zoals met Heineken. Twee sterke merken die samen een innovatief product neerzetten. Coöperatief bankieren is samen ondernemen.

Sebastian van Hal – Procesmanager Ecommerce bij Betalen & Sparen
Sebastian is 27 jaar en specialist op het gebied van mobiel betalen en MiniTix, de online portemonnee waarmee via internet kleine bedragen betaald kunnen worden. Zijn werkzaamheden zijn het implementeren van systemen en oplossingen bij klanten. Zijn rol in het team was om functioneel naar de producten te kijken. Wat zijn de requirements die nodig zijn? Hoe moet de website er dan uitzien om te zorgen dat het allemaal werkt en duidelijk is? Sebastian is na zijn studie Bedrijfsinformatica bij Rabobank Nederland gaan werken en maakt binnenkort de overstap naar IT Nederland binnen Rabobank als Business Analist Virtueel.

Over het Holland Heineken House project zegt Sebastian: “Het was een spannend project vanwege de krappe tijdslijnen. Het was belangrijk om bij de leveranciers de urgentie aan te geven. Er was geen speelruimte in de opleverdatum, de Olympische Spelen kun je niet verzetten. Het is een kick als alles naar behoren werkt of zelfs beter. De Rabobank is een internationale organisatie waar ik me kan specialiseren en verder ontwikkelen. De sfeer is open en transparant en het unplugged werken staat voor vertrouwen. Bovendien is de Rabobank vernieuwend. We lopen voorop in ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen. Dat komt omdat we de klant centraal stellen. Nadenken over wat de klant wil en vragen wat de klant wil, dat is onze drijfveer.”

Waarom de Rabobank?
Als teamwork voor jou belangrijk is. Als klantbelang voor jou centraal staat. En complexe opdrachten jou stimuleren om het uiterste te geven, in een omgeving waar je verantwoordelijk bent voor je eigen loopbaan. Dan is de Rabobank de ideale plek voor jou. Samen sterker.

Lees ook...
Hoe begeleid je je klant succesvol bij de aan- en verkoop van zijn bedrijf? Lees hier alles over de Johma case.

Meer weten?
Wil je meer weten over het projectdossier 'Holland Heineken House', neem dan via Linkedin contact op met onderstaande medewerkers. Debby, Gertjan en Sebastian waren destijds betrokken bij het project en beantwoorden graag je vragen.