De belangstelling voor alternatief onderwijs groeit


De laatste jaren wenden ouders zich steeds vaker tot privé-instellingen om hun kinderen een alternatief te bieden voor het staatsonderwijs. Dit is een teken dat onze samenleving zich begint te realiseren dat verouderde systemen die gaten in het weefsel branden niet langer levensvatbaar zijn. Dit komt omdat deze alternatieve scholen met hun tijd meegaan. Ze beseffen dat iedereen nu een enorme hoeveelheid informatie binnen handbereik heeft en dat ze moeten leren om met die informatie om te gaan en de juiste informatie te onderscheiden van de nu irrelevante informatie.

holčička ve škole

In kleine steden moeten kinderen vaak naar crèches en scholen in grotere steden omdat de vraag groter is dan het aanbod. Er is veel keuze in welke scholen wat aanbieden.

Het Walford model: een sensitieve benadering van de leerkracht in combinatie met de ontwikkeling van het verstand, de emoties en de wil van de leerling. Kinderen leren door ervaring en worden verbaal beoordeeld.

Montessori: ziet het kind als een inherent goed wezen en bevordert alle activiteiten en onafhankelijkheid. Groepswerk en projectgericht leren worden sterk bevorderd. Zo leren leerlingen zelfstandig de informatie die ze nodig hebben te vinden en te verwerken en deze te presenteren aan de andere leden van de groep.

De Daltonmethode: hier worden drie belangrijke principes bevorderd: vrijheid, samenwerking en zelfstandigheid. Kinderen werken aan Daltoniaanse taken. Op hogere niveaus zijn deze taken dieper en langer.
šťastné děti venku

Jena: Gebruik elementen van gesprek, spel, werk en viering. Vier Kerstmis, verjaardagen, nieuwe leerlingen, enz. Kan Montessori-elementen bevatten. Kinderen worden verdeeld in groepen van twee of drie, waarbij de oudere kinderen op de jongere letten.

Scioscholen: promoten zichzelf als scholen waar kinderen graag naar toe gaan. Er zijn momenteel 10 scholen op lager niveau en één op middelbaar niveau in ons land. Soft skills worden aangeleerd en leerlingen worden aangemoedigd om zelfstandig te zijn en te communiceren. Leerkrachten noemen zichzelf hier \’gidsen\’, maar kinderen kennen hen niet goed.

Boskwekerijen: de nadruk ligt op het buiten zijn en het onderwijs volgt een raamleerplan. Faciliteiten kunnen de vorm aannemen van yurts, marken of andere soortgelijke structuren.

Als je geïnteresseerd bent in een van deze systemen, moet je niet bang zijn om meer informatie in te winnen en te overwegen wat het beste is voor de toekomst van je kind.

.