Yoga



Yoga is een sportoefening die de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen. Het versterkt niet alleen de spieren, maar stabiliseert ook de geest.

Wat zijn de voordelen?

Stressvermindering

Een van de redenen waarom deze activiteit zo populair is, is omdat het meer ontspannend is. Het kan ook helpen bij angst, depressie of stress. Het kan gevoelens van kalmte, vrede en rust brengen.
jóga pozice

Ademhaling

Yoga draait meer om ademhaling dan om zweten zoals bij andere oefeningen. Ademen verhoogt de vitaliteit van de longen en verbetert de prestaties en fitheid.

Slaap

Lichaamsbeweging verbetert de slaapkwaliteit, geeft energie bij het ontwaken en beïnvloedt de productie van melatonine, een hormoon dat de slaapcyclus beïnvloedt.

Gewichtsverlies en flexibiliteit

En natuurlijk gewichtsverlies. Er zijn snellere soorten, zoals power yoga, waarbij gewichtsverlies waarschijnlijk het meest intensief is. Er ligt ook een nadruk op flexibiliteit. Je hoeft niet lenig te zijn voordat je met yoga begint. Na verloop van tijd zal je lichaam zich aanpassen en zul je in staat zijn om een aantal van de gekkere oefeningen te doen waar je misschien al een glimp van hebt opgevangen.

Er zijn verschillende soorten, maar ze lijken allemaal op elkaar en het is aan jou om te beslissen welke bij je past.
žena na podložce

Power Yoga

Een van de meest gebruikte typen. Het is vooral geschikt om af te vallen en spieren in het hele lichaam te versterken. Geschikt voor mensen die actiever zijn, graag bewegen en niet alleen maar op een matje willen zitten.

Hatha Yoga

Deze vorm van yoga is veel langzamer dan de eerder genoemde Power Yoga. De nadruk ligt op ademhaling en ontspanning, op het kalmeren van jezelf en je gedachten.

Vinyasa yoga

Dynamisch lijkt het een beetje op power yoga, maar het is niet geschikt voor complete beginners omdat het ervan uitgaat dat je al enige yoga-ervaring hebt. Dankzij vinyasa worden de spieren prachtig versterkt, wordt er ontgift en worden de regeneratieve krachten van het lichaam versterkt.

Aero-Yoga

Dit is nog steeds een ongebruikelijke stijl. In tegenstelling tot eerdere vormen van yoga, wordt het in de lucht beoefend in plaats van op een matje op de grond. Het wordt beoefend in een zak die aan het plafond hangt. Omdat hij niet aan de grond is bevestigd, heeft het lichaam meer ruimte en bewegingsmogelijkheden. Het is ideaal voor het ontspannen van de wervelkolom en gewrichten, maar is veel uitdagender dan de meeste eerdere soorten.