Planningsproces


We hoeven pas te plannen als we besloten hebben om onze ideeën in daden om te zetten. Het planningsproces zelf bestaat uit drie fasen, eerst begrijpen waar we zijn, dan beslissen waar we naartoe willen of waar we naartoe willen. De laatste fase van het planningsproces is de vraag hoe we daar kunnen komen en hoe we dat kunnen bereiken. Kun je dit in vereenvoudigde termen uitleggen?nápad a řešení.jpgnápad a řešení.jpgJa, een ondernemingsplan kan worden gezien als een routekaart en het proces bestaat eigenlijk uit het lezen van de kaart, weten waar we zijn, waar we naartoe willen en plannen hoe we dat willen bereiken. Dit is vergelijkbaar met uitzoeken hoe je in een bepaalde stad komt. Maar tegelijkertijd kunnen ze ook de middelen krijgen om in de stad te komen die hun zakelijke bestemming is. Sommige reizen zijn minder riskant, langer en langzamer, terwijl andere kortere reizen veel riskanter zijn. En helaas, zo leert de ervaring, lopen sommige reizen vast en bereiken ze hun bestemming helemaal niet.nápad a řešení.jpg

Ondernemingsplan

Zoals uit het bovenstaande blijkt, is een ondernemingsplan een plan dat de feiten vermeldt die direct verband houden met het ondernemingsplan. Het is in feite een samenvatting van wat de doelen zijn, hoe je daar wilt komen en welke middelen je wilt gebruiken om ze te bereiken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het hele planningsproces gebaseerd moet zijn op je persoonlijke doelen als ondernemer, maar ook op je zakelijke doelen. Het is cruciaal dat deze twee doelen elkaar niet kruisen. Dit kan veel teleurstellingen in het bedrijfsleven voorkomen.grafy výsledků.jpg

Wat zijn de grootste voordelen van een ondernemingsplan?

Voor ondernemers is het voordeel dat ze systematisch en gedetailleerd leren nadenken over de toekomst van het bedrijf en de onderneming in het algemeen. Het stelt hen ook in staat om stappen te verduidelijken zoals hoe en welke klanten ze moeten bereiken, waar en aan wie ze hun producten moeten aanbieden, welke concurrentie er bestaat en hoe ze zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Bedrijfsplanning is in wezen een doorlopend en zeer belangrijk proces. Als goede ondernemer moet je namelijk niet aarzelen om je plan aan te passen, niet alleen om potentiële kansen te benutten, maar ook om potentiële bedreigingen voor je bedrijf af te wenden.