U gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Deze website is geoptimaliseerd voor IE9 en hoger.
NL   EN  
 

Reisverslag van Paodda

Choose your battles wisely -reisverslag

Het winnende team van de Rabo Battle 2015 (Rivka van Mastrigt, Anne Rappoldt, Nanette van der Spek en Dorianne van Wegen) was van 1 tot en met 9 augustus 2015 op werkreis naar Uganda. Helaas reisde teamgenote Geeke Wijnia niet mee. Mathias Nabutele, de manager van Coffee A Cup, ontving Paodda.

Lees hieronder het reisverslag en bekijk de foto's in de Gallery. 


Onze Projecten
17 februari 2015

Van 1 tot en met 9 augustus zijn wij, als winnaar van de Rabo Battle 2015, naar Coffee A Cup in Uganda gereisd. We zijn in Mbale in Oost Uganda gestart met een feestelijk bezoek aan Coffee A Cup.

 

Coffee A Cup had veel te vieren, namelijk:

- het winnen van de Sustainability Award 

- het openen van een coffeeshop in de stad Mbale

- aanschaf van een mobile coffee truck

- launching van de cook stoves van o.a. Proclimate

- en natuurlijk ons bezoek!


Het was al met al een feestelijke dag met een mars door de stad onder begeleiding van een fanfare, veel muziek en dans en presentaties van de aanwezigen.

Wij hebben ons businessplan van de Rabo Battle 2015 gepresenteerd voor ongeveer 300 mensen. Ons plan werd positief ontvangen door Mathias Nabutele en de vertegenwoordigen van de districten van Coffee A Cup. Zij zagen vooral veel potentie in de biofuel briquettes en ook cowpea zagen ze als een voedzame aanvulling op de al bestaande intercropping systemen. De biofuel briquettes linken goed aan het project van de cook stoves en bieden een goede oplossing voor ontbossing. Ontbossing is een steeds groter probleem aan het worden is en mensen zijn zich hier erg bewust van. Ook hebben we twee andere koffie coöperaties en de Ugandese bank bezocht, we hebben het proces van koffie bewerken gezien en het verschil tussen Robusta en Arabica koffie.

Er zijn een aantal dingen die ons zijn opgevallen met betrekking tot ons businessplan:

1. We hebben gezien dat de stedelijke gebieden groeien en er steeds meer behoefte is aan houtskool, waardoor de rurale gebieden gedwongen worden meer hout te kappen. De briquettes zijn dus zowel voor rurale en stedelijke gebieden een oplossing.

2. We hebben succesverhalen gehoord dat intercropping met koffie en cowpea goed werkt bij CMS (een grote koffie coöperatie in Kenia).

3. We hebben bij één van de boeren die we hebben bezocht, fica bomen gezien. Van de stam van die bomen worden allerlei producten en zelfs kleding van gemaakt. Het gebruik van de producten van deze boom lijkt op dat van ensete.

3. Wat ook naar voren kwam, is dat variabiliteit van koffie prijzen een groot probleem is voor de boeren, maar ook voor de coöperatie. Boeren zijn niet zo loyaal aan de coöperatie want als zij ergen anders een betere prijs krijgen, verkopen ze in veel gevallen hun koffie daar. De ceremonie die we hebben bijgewoond, helpt om eenheid te creëren en boeren het gevoel te laten krijgen dat ze onderdeel zijn van iets groots en belangrijks. Coffee a Cup heeft met de mars door de stad de voorpagina van de nationale krant gehaald.

Mathias Nabutele, de manager van Coffee A Cup, is een charismatisch en visionair leider.

Wij zijn blij dat we ons businessplan van de Rabo Battle 2015 hebben kunnen delen met Coffee A Cup en hopen een aantal van onze aanbevelingen over ongeveer vijf jaar terug te zien.

Choose your battles wisely

Op 10 april is de Rabo Battle van start gegaan. Zeven ambitieuze talentvolle teams hebben zes weken aan een business plan gewerkt. Op 28 mei is bekend gemaakt welk team het beste plan heeft uitgewerkt en op werkreis gaat naar Mbale, Uganda. Lees hieronder het verslag van de finale. 


Onze Projecten
5 augustus 2015

Rabo Battle 2015: een beter bestaan voor duizenden boerenfamilies in Uganda

Team Paodda (Wageningen University) heeft op donderdag 28 mei 2015 de Rabo Battle 2015 gewonnen! Tijdens een zinderende finalemiddag deden zeven studententeams allemaal een pitch van vijf minuten, waarbij de presentatie werd beoordeeld.

Paodda had één van de hoogste cijfers voor hun pitch. Samen met de resultaten die ze eerder hebben behaald voor de deelopdrachten, zijn zij de winnaar van de Rabo Battle 2015. Zij winnen hiermee een werkreis naar Coffee A Cup in Uganda. De finale jury bestond uit Mathias Nabutele (Manager Coffee A Cup, Mbale, Uganda), Jorrit Jorritsma (voorzitter Raad van Toezicht Rabobank Foundation) en Ard Kees (Manager Sourcing, HR Rabobank).

Winnaar Rabo Battle 2015: Paodda

Tweede prijs: The Big Five

Derde prijs: Young Advisory Group